Odwiedziliśmy całą budową Alei Wielkiej Wyspy – drogi, która pod koniec 2023 roku połączy ulicę Mickiewicza na Sępolnie z Aleją Armii Krajowej i ulicą Krakowską. Choć sama droga nie będzie długa, to potężna inwestycja – wymaga budowy dwóch mostów: na Odrze i Oławie. Na całym odcinku prace są już bardzo zaawansowane. Zobaczcie w naszych galeriach, jak powstaje Aleja Wielkiej Wyspy.
Sępolno i Biskupin
Aleja Wielkiej Wyspy zacznie się od skrzyżowania z ulicą Mickiewicza i al. Paderewskiego (obok kompleksu Stadionu Olimpijskiego) i wzdłuż Sępolna i Biskupina poprowadzi przez skrzyżowania z ulicą Dembowskiego i Olszewskiego do Mostu Wschodniego na Odrze. Tu nie ma w planie żadnych wiaduktów – wszystkie skrzyżowania będą naziemne. Między ulicą Olszewskiego a Odrą powstanie tunel dla pieszych – ma ułatwić przejście z okolic ulicy Wittiga na ulicę Chełmońskiego. Na całym tym odcinku trwają już prace. Najbardziej zaawansowane są w okolicach ulicy Dembowskiego, gdzie trwa już budowa nowego skrzyżowania.
Most Wschodni
Most nad Odrą to najbardziej skomplikowana część inwestycji. Most rośnie już w oczach – budowę bardzo dobrze widać ze ścieżki na wałach wzdłuż ogrodu zoologicznego. Przeprawa wraz z najazdami będzie miała 700 metrów długości.
Okolice ulicy Międzyrzeckiej
W okolicach ulicy Międzyrzeckiej prace także są już bardzo zaawansowane. Gotowy jest już wiadukt nad Międzyrzecką, a także duża część konstrukcji najazdu na Most Wschodni (będzie on położony wyżej niż cała trasa). Powoli powstaje już także najazd na drugi z mostów – ten nad rzeką Oławą
Most nad Oławą
Ta przeprawa będzie już znacznie mniejsza. Prace są tu nieco mniej zaawansowane. Zobaczcie na zdjęciach.
Okolice ulicy Armii Krajowej i Krakowskiej
Aleja Wielkiej Wyspy będzie się kończyła na estakadach łączących dziś Aleję Armii Krajowej i ulicę Krakowską – obok hali Selgros. Powstał tutaj już sporej wielkości wiadukt, pod którym poprowadzi nowy fragment ulicy Wilczej. Ulica ta przecinała przyszłą Aleję Wielkiej Wyspy, dlatego trzeba było nieco zmienić jej przebieg. Zapadła decyzja, że poprowadzi ona pod wiaduktem.
Łączna długość Alei Wielkiej Wyspy to 3,4 km. Powstanie również 12,5 km chodników oraz 9,5 km ścieżek rowerowych. Zakończenie inwestycji planowane jest na ostatni kwartał 2023 roku. Aleja Wielkiej Wyspy będzie drogą jednojezdniową, nie będzie na niej torowiska tramwajowego. Na całej długości ma obowiązywać zakaz wjazdu pojazdów ciężarowych.