Wystawa taboru kolejowego na wrocławskim Dworcu Głównym

„180 lat kolei na ziemiach polskich” Wrocław – Oława, 1842-2022 Z okazji tego wyjątkowego jubileuszu Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu (OPP) organizuje unikalną wystawę, która odbędzie się 21.05.2022 we Wrocławiu, przy peronie 6 dworca głównego, w godzinach 10.00-18.00.

Druga część wystawy w dniach 28 i 29.05 w Oławie. Co jest wyjątkowego w kolejowej historii Wrocławia oraz Dolnego Śląska? Co wyróżnia nasz region na kolejowej mapie kraju? Jakie ciekawostki i tajemnice wiążą się z koleją w tym okresie? To trzy pytania jakie można zadać aby nakierować mieszkańców zarówno stolicy Dolnego Śląska jak i wszystkich pozostałych odbiorców do zaprezentowania wielowątkowej i bogatej historii wrocławskiego węzła kolejowego.

Przygotowana ekspozycja wraz z oprowadzaniem przewodnika jest zorganizowana tematycznie na tę szczególną okoliczność.

Program wystawy: 

Pokaz strojów z przełomu wieku XIX i XX, zorganizowany przez zaproszoną grupę rekonstrukcyjną – wystawa fotografii archiwalnych m.in. ze zbiorów członków klubu – wystawa zdjęć klubowej fotograf Barbary Zegarlickiej pt.: „Ludzki wymiar ratowania zabytków kolejnictwa” Tabor kolejowy:  „Fiat jak żywy” – SU45-079 (1973r.) – w rok po jubileuszu 30 – lecia klubu lokomotywa pomyślnie przeszła jazdy próbne i otrzymała odpowiednie świadectwa dopuszczające do ruchu. Będzie chwilami obecna na wystawie. Tego dnia poprowadzi pociągi specjalne „Giganci” w rejonie węzła wrocławskiego.

Spalinowozy SU45/SP45 były pierwszymi liniowymi lokomotywami 6 – osiowymi budowanymi w Polsce po drugiej wojnie św. Zapisały się także w kolejowej historii wrocławskiego węzła i Dolnego Śląska. Przewidziana do prowadzenia pociągów muzealnych i turystycznych. SU45 – 079 wzięła udział w zdjęciach do filmu w reżyserii Jana Holoubka pt.: „Sobowtór”, 21 marca bieżącego roku. Obecnie jedyny czynny w Polsce „Fiat” w klasycznym, zielonym malowaniu – „Mały a potrzebny” – Ls60-356.

To spalinowóz manewrowy, drugi taki budowany w kraju po roku 1945. Ls60 były rozwinięciem pierwszej powojennej serii spalinowych lokomotyw manewrowych Ls40 przeznaczonych do pracy w przemyśle. W ostatnich miesiącach dzięki zaangażowaniu członków stowarzyszenia Ls60 – 356 przeszła renowację, podczas której lokomotywie przywrócono historyczne malowanie. Lata budowy serii: 1961 – 1971. – SM30-507 (1958 r.) 

Spalinowóz nazywany w żargonie „skrzyżowaniem czołgu T-34 z tramwajem” ze względu na rodzaj zastosowanego napędu.

Prototyp zbudowano w 1956 roku i zaprezentowano na Targach Poznańskich. Lokomotywa SM30 – 507 w historycznych barwach, dzięki pracy członków stowarzyszenia wyremontowana i przywrócona do ruchu.

Używana do obsługi pociągów „retro” – SM30-662 (1964 r.)  otrzymana przez stowarzyszenie od Wojska Polskiego. Dzięki wielu godzinom pracy członków klubu, wyremontowana i przywrócona do ruchu. Ukazana w charakterystycznym oliwkowym malowaniu jakie stosowano na tych lokomotywach od 1980 roku – EP05-22 (1961r.) – Zasłużony Świadek Historii, mimowolny uczestnik wydarzeń strajkowych w „Ursusie”, w czerwcu 1976 roku.

Odrestaurowany dzięki wsparciu finansowemu Instytutu Pamięci Narodowej we Wrocławiu oraz darczyńców. Klub przewiduje całkowicie przywrócić do ruchu ten elektrowóz, w żargonie zwany „Czechem” – pierwsze jako EU05 trafiły na PKP z zakładów Skoda w 1961 roku. EP05 – 22 prowadził również w latach Polski Ludowej słynny ekspress „Odra” z Wrocławia do Warszawy. 

Wagon BCi28 z 1928 roku z zabudowanym bufetem. Podczas wystawy można zakupić ciepłe oraz zimne napoje. 

Wagon kinowy – kryty wagon towarowy budowy włoskiej z 1928 roku. Z okazji jubileuszu 180-lecia we wnętrzu będzie wyświetlany film związany z tematyką wystawy i projektem utworzenia przez klub Dolnośląskiego Społecznego Muzeum kolejnictwa. Ekspozycja będzie jednocześnie formą prezentacji, która ma na celu ukazać charakter przyszłego muzeum. – inne wybrane wagony z kolekcji klubu.

Na okoliczność wystawy wzbogacono liczbę historycznych elementów dekoracyjnych wnętrz pojazdów trakcyjnych, w jakie wyposażali je w latach służby maszyniści. Uwaga, niektóre z nich przeznaczone dla osób dorosłych. Będzie możliwość zwiedzania wystawy z przewodnikiem. Dzięki współpracy ze spółką PKP Intercity, będzie można obejrzeć także lokomotywy z jej parku maszyn, w tym taboru współczesnego.

Przejścia będą się zaczynały z następującym grafikiem: 10.30, 11.20, 12.10, 12.50, 13.20, 14.00, 14.45, 15.35, 16.20, 17.10. Ścieżka oprowadzania tematycznie przygotowana pod kątem jubileuszu. Uwaga, godziny oprowadzania mogą ulegać nieznacznym przesunięciom.

Dzięki współpracy z Łużyckim Klubem Miłośników Kolei podczas trwania wystawy na dworzec wjedzie pociąg prowadzony parowozem 01 0509 – 6, z niemieckimi wagonami z lat 70. Skład ten wykona przejazd do Oławy i po wrocławskim węźle kolejowym.